TIEDOTE liittyen Viiden jälkeen ohjelmaan, joka esitetään MTV3 kanavalla 7.9.2020

Suomen Ranskanbulldogit ry haluaa korostaa, että ohjelmassa esiintyvät yksityishenkilöt suunnittelevat roturisteytysprojektia. Yhdistys on mukana Suomen Kennelliiton perustamassa työryhmässä, ei tekemässä roturisteytyksiä. Suomen Ranskanbulldogit ry haluaa edistää puhdasrotuisten ranskanbulldoggien jalostusta ja terveyttä.

Suomesta löytyy paljon elinvoimaisia ranskanbulldoggeja ja yhdistys haluaa edistää ja tukea niiden kasvatusta suosittamalla tutkimaan jalostuskoirien terveyttä siihen jo olemassa olevilla keinoilla, kuten virallisilla terveystarkastuksilla. Rodulle on tulossa laaja PEVISA voimaan 1.1.2021.

Vuoden 2021 alusta kaikki jalostuskoirat tulee olla virallisesti terveystarkastettuja selän, silmien, polvien ja sydämen osalta. Lisäksi yhdistys tukee myös selkä- ja lonkkatutkimuksia sekä kävely- / rasitustestitutkimusta. Yhdistys myös tilastoi ja seuraa terveyden kehitystä eri osa-alueilla.

Työ rodun terveyden eteen on pitkäjänteistä ja kestää useita vuosia ennen kuin tulokset ovat näkyvissä. Toivomme työrauhaa kaikille tahoille, joiden tavoitteena on terveempi ranskanbulldoggi.